Standard and Poor's објавио годишњи извјештај о кредитном рејтингу БиХ за 2009. годину

27.9.2010.

Међународна агенција за кредитни рејтинг Standard & Poor's објавила је Годишњи извјештај о сувереном кредитном рејтингу Босне и Херцеговина за 2009. годину, у ком је наведено да је рејтинг Босне и Херцеговине остао непромијењен, Б+ са стабилним изгледима.

У Годишњем извјештају су наведени сви релевантни показатељи који утичу на рејтинг Босне и Херцеговине. Додијељени суверени кредитни рејтинг Босне и Херцеговине је, према мишљењу Агенције Standard & Poor's, ограничен сложеним политичким системом и великим државним апаратом. Овакав систем успорава  процес  реформи и наставља се до одржавања општих избора у октобру 2010. године. Фискална флексибилност и управљање на нивоу државе су и даље слаби и ограничени великим условним обавезама, уз присуство спољне изложености.

Рејтинг је подржан чињеницом да је влада дала приоритет сервисирању спољног дуга. Аранжман валутног одбора који је успјешно усмјеравао економију кроз турбулентан период од годину и по дана, такође, представља подршку рејтингу. У јуну 2009. године, монетарна стабилност, обезбијеђена аранжманом валутног одбора, ојачана је  потписивањем трогодишњег stand-by аранжмана с Међународим монетарним фондом (ММФ), вриједним 1,57 милијарди US долара, који је помогао да се смањи ризик од поремећаја и прекида у финансијским приливима Босне и Херцеговине узрокованих економском и финансијском кризом.

Према мишљењу аналитичара, успјешно извршење stand-by аранжмана које је постало значајно фискално сидро довешће до већег степена фискалне флексибилности. Ово зависи од пуне имплементације укупне фискалне стратегије чији је циљ буџетска консолидација, нарочито великог државног апарата (потрошња владе  је била око 50% БДП-а у 2009. години) и сложеног оквира фискалне политике.

Показало се да провођење планираних политика иде доста тешко због политичких утицаја. ММФ је два пута одлагао исплате средстава због неуспјеха власти да благовремено изврше прилагођавање социјалних издатака. На основу буџетског дефицита владе који је за 2009. годину процијењен на 5,6% БДП-а, очекује се смањење дефицита на око 4,7% БДП-а у 2010. години, што је узроковано условима из stand-by аранжмана, и да ће бруто дуг достићи скоро 47% БДП-а до краја 2010. године.

Као дио stand-by аранжмана, веће  банке у страном власништву обавезале су се да ће задржати прекограничну изложеност у Босни и Херцеговини и тиме подржати своје испоставе у Босни и Херцеговини током 2010. године. Финансијски рачун је наставио биљежити суфицит током 2009. године, првенствено због нових кредита и стабилних прилива директних инвестиција. Ови приливи се односе дијелом на докапитализацију банака-кћерки од њихових банака-мајки. Без обзира на рањивости банкарског сектора (нагло повлачење депозита крајем 2008. године и погоршање квалитета активе), ситуација у банкарском систему била је прилично стабилна.

Коначно, изгледи за даљу интеграцију у Европску Унију у средњорочном ка дугорочном периоду представљају политичко сидро и они су фактор који подржава и помаже рејтингу, а према процјени аналитичара, и јака подршка међународне заједнице за коју се очекује да ће бити врло активна у спречавању дестабилизирајућих догађаја у земљи, како финансијских тако и политичких.

Стабилан изглед прави равнотежу између потенцијалног раста на средњи и дужи рок и очекивања аналитичара да ће Босна и Херцеговина наставити да се придржава обавеза из stand-by аранжмана, упркос тешкој ситуацији с буџетом, комплексној политичкој структури и спољној и унутрашњој осјетљивости финансијског система.

Кредитна способност би могла бити побољшана ако Босна и Херцеговина настави да напредује с планом структуралне консолидације буџета, побољша институционални оквир тако да води ка интеграцији у ЕУ и да имплементује структуралне реформе које јачају раст (нпр. смањујући величину јавног сектора). С друге стране, рејтинг би могао доћи под притисак ако дебаланси буџета не буду ријешени, што би довело до неиспуњења услова из stand-by аранжмана, а што би могло утицати на повјерење инвеститора и штедиша и представљати ризик за економску и финансијску стабилност.

Служба за односе с јавношћу



Newsletter CBBiH