9.7.2021.

1. Što je Središnji registar kredita poslovnih subjekata i fizičkih osoba u Bosni i Hercegovini i čemu služi?

2. Tko može i na koji način dobiti izvješće iz Središnjeg registra kredita poslovnih subjekata i fizičkih osoba u Bosni i Hercegovini?

3. Tko je odgovaran za ažuriranje podataka u Središnjem registru kredita poslovnih subjekata i fizičkih osoba u Bosni i Hercegovini? Koliko često se podatci ažuriraju? Koliko vremena treba proći da bi se ažurirani podatci prikazali u Središnjem registru kredita poslovnih subjekata i fizičkih osoba u Bosni i Hercegovini?

4. Što je Jedinstveni registar računa poslovnih subjekata u Bosni i Hercegovini i čemu služi?

5. Zašto bi uvođenje Jedinstvenog registra fizičkih osoba bilo važno i čemu bi doprinijelo?

6. Ima li Centralna banka Bosne i Hercegovine pravnu osnovu za formiranje Registra računa fizičkih osoba, i da li je to prijenos nadležnosti s entiteta na državu? 

Registri


1. Središnji registar kredita poslovnih subjekata i fizičkih osoba u Bosni i Hercegovini sadrži podatke o kreditnim i drugim zaduženjima poslovnih subjekata i fizičkih osoba kod sudionika u Registru. Pod poslovnim subjektom se podrazumijeva svaki subjekat kojem je dodijeljen jedinstveni identifikacijski broj (JIB). Fizička osoba je svaka osoba koje ima jedinstveni matični broj i fizička osoba nerezident/stranac koji posjeduje identifikacijski broj dodijeljen od strane nadležne porezne uprave. Sudionik u Registru je svaka banka, mikrokreditna organizacija, štedno-kreditna organizacija, leasing društvo, društvo za faktoring, svako društvo koje je pod ingerencijom nadležne entitetske agencije za bankarstvo, subjekat registriran za plasiranje financijskih sredstava koji je na vlastiti zahtjev uključen u Registar, kao i svaki drugi subjekat koji se bavi otkupom potraživanja koja su evidentirana u Registru. Registar kao jedinstvena baza podataka o kreditnim i drugim zaduženjima poslovnih subjekata i fizičkih osoba služi za potpomaganje stabilnosti financijskog sustava u Bosni i Hercegovini. Podatci u Registru su od koristi sudionicima prilikom izrade analiza boniteta i monitoringa, entitetskim agencijama za bankarstvo i Centralnoj banci za izrade analiza te sudovima, tužilaštvima, pravobranilaštvima, organima unutarnjih poslova i policijskim agencijama za obavljanje poslova iz njihove nadležnosti utvrđene zakonom. Registar uspostavlja i vodi Centralna banka Bosne i Hercegovine kao elektronsku zbirku podataka o kreditnim i drugim zaduženjima poslovnih subjekata i fizičkih osoba. Više na: https://cbbh.ba/Content/Read/27

2. Podatcima iz Registra može se pristupiti izravnim uvidom putem Interneta i u formi pojedinačnih izvješća. Izravnim uvidom putem interneta, podatcima u Registru mogu pristupiti Centralna banka Bosne i Hercegovine (bez naknade), sudionici u Registru (uz naknadu), entitetske agencije za bankarstvo, sudovi, tužilaštva, pravobranilaštva, organi unutarnjih poslova i policijske agencije (bez naknade). Centralna banka Bosne i Hercegovine izdaje pojedinačna izvješća iz Registra na osnovi pisanoga zahtjeva zakonom ovlaštenih organa radi obavljanja poslova iz njihove nadležnosti utvrđenih zakonom. Banke, mikrokreditne organizacije, štedno-kreditne organizacije, leasing društva i društva za faktoring i svako drugo društvo koje je pod ingerencijom nadležne entitetske agencije za bankarstvo izdaje pojedinačna izvješća iz Registra na osnovi podnesenog pisanog zahtjeva poslovnog subjekta ili fizičke osobe isključivo za zaduženja podnositelja zahtjeva. Podneseni pisani zahtjev poslovnog subjekta treba biti potpisan od ovlaštene osobe i ovjeren pečatom tog poslovnog subjekta. Podneseni pisani zahtjev fizičke osobe treba biti potpisan od strane te fizičke osobe i sadržavati broj identifikacijskog dokumenta i naziv organa koji ga je izdao. Centralna banka BiH na internetskoj stranici objavljuje spisak institucija koje vrše izadavanje izvješća.  Više na: https://cbbh.ba/Content/Read/27

3. Za ažuriranje podataka u Središnjem registru kredita odgovorne su financijske institucije koje dostavljaju podatke u Registar. Također, financijske institucije svrstavaju klijente u određene kategorije, shodno legislativi koju donose nadležne institucije. Odlukom o Središnjem registru kredita poslovnih subjekata i fizičkih osoba u Bosni i Hercegovini propisano je da su svi „sudionici u registru obvezni da podatke u Središnji registar kredita dostavljaju elektronski, najkasnije narednog dana od dana nastanka promjene podatka, u razdoblju od 08.00 do 16.00 sati“. Više na: https://cbbh.ba/Content/Read/27

4. Jedinstveni registar računa poslovnih subjekata u Bosni i Hercegovini sadrži račune poslovnih subjekata u Bosni i Hercegovini koji platni promet u Bosni i Hercegovini obavljaju preko računa otvorenih u komercijalnoj banci i računa u Centralnoj banci Bosne i Hercegovine. Registar najviše pomaže komercijalnim bankama, poreznoj upravi i policiji i ostalim razinama vlasti prilikom otkrivanja financijskih struktura i transakcija koje kompanije i pojedinci mogu iskoristiti na nezakonit način, kao što su izbjegavanje plaćanja poreza i pranje novca. Jedan od ciljeva registra je da potpomogne rad platnih sustava.

Registar, također, pruža informacije svim pravnim i fizičkim osobama koje naplatu svojih potraživanja moraju tražiti prinudnim putem preko ovlaštenih institucija. Registar uspostavlja i vodi Centralna banka Bosne i Hercegovine kao elektronsku zbirku podataka o računima poslovnih subjekata. Komercijalne banke i Centralna banka Bosne i Hercegovine podatke dostavljaju odmah nakon nastanka promjene na računu, a naročito podatke o otvaranju i zatvaranju računa, blokadi i deblokadi računa i promjeni glavnog računa. Banke odgovaraju za točnost i blagovremenost dostavljenih podataka, a Centralna banka Bosne i Hercegovine odgovara za istovjetnost dostavljenih podataka. Podatcima iz Registra se može pristupiti izravnim uvidom putem Interneta i u formi pojedinačnih izvješća. Svi korisnici, izuzev Centralne banke Bosne i Hercegovine i komercijalnih banaka, izvješća iz Registra mogu koristiti samo za vlastite potrebe i ne mogu ih dalje koristiti u druge svrhe, kao ni distribuirati.

Izvješće o računu poslovnog subjekta sadrži:

  1. Izvješće o povijesti statusa računa poslovnog subjekta,
  2. Izvješće o računima poslovnog subjekta,
  3. Izvješće da poslovni subjekt nema evidentiran niti jedan račun u Jedinstvenom registru računa u BiH,
  4. Izvješće o računu poslovnog subjekta – glavni račun i
  5. Izvješće o promjeni glavnog računa poslovnog subjekta.

U cilju unapređenja platnih sustava, Centralna banka Bosne i Hercegovine izvršila je dogradnju Jedinstvenog registra računa poslovnih subjekata u Bosni i Hercegovini na novu platformu i sa novim funkcionalnostima, koja je počela sa radom 01.10.2018. godine. Umjesto ranijeg registra sa transakcijskim, dograđeni registar sadrži podatke svih računa poslovnih subjekata koji platni promet u Bosni i Hercegovini obavljaju preko računa otvorenih u bankama i Centralnoj banci Bosne i Hercegovine. 

Odlukom o Jedinstvenom registru računa poslovnih subjekata u Bosni i Hercegovini propisuje se način dostavljanja podataka, odgovornost banaka, te način izvještavanja o podatcima iz Registra. Banke svakodnevno šalju podatke o promjenama podataka o računima, a jedan od tih podataka je i promjena statusa računa. Kada je riječ o statusu računa, račun u Registru može biti evidentiran kao ugašen, blokiran, aktivan i kao greška. Registar također daje informaciju o datumu i vremenu zadnje promjene statusa računa. Izvješće o broju blokiranih računa kreira se prvog radnog dana u mjesecu iz Jedinstvenog registra računa sa stanjem na taj dan.

U Jedinstvenom registru računa ne postoji podatak o razlogu blokiranja računa niti o instituciji koja je blokirala najviše računa.

Više na: https://cbbh.ba/Content/Read/28

5. Jedinstveni registar računa koji trenutačno obuhvata račune poslovnih subjekata uspostavljen je i vodi se od strane Centralne banke Bosne i Hercegovine još od 2004. godine, dok se Središnji registar kredita za poslovne subjekte i fizičke osobe vodi od 2006. godine. Nadogradnjom već postojećeg registra, pored računa poslovnih subjekata, bila bi obuhvaćena i evidencija računa fizičkih osoba. Ta evidencija podrazumijevala bi podatke o fizičkim osobama i bankama u kojima imaju  otvorene račune. Na taj način zaokružio bi se davno započeti proces nadogradnje Jedinstvenog registra za fizičke osobe i poslovne subjekte i time značajno olakšao rad svim sudionicima u financijskom sektoru.  Suzio bi se prostor za zloupotrebe u okviru financijskog sektora, ubrzale procedure i štedjeli resursi.

Značaj registra računa fizičkih osoba ogleda se u tome što bi zasigurno olakšao rad sigurnosnih agencija, pravosudnih i poreznih organa. Registar računa fizičkih osoba na teritoriju BiH je izuzetno važan za učinkovito funkcioniranje kompletnoga bankarskog sektora. Osim što je posebno važan u borbi protiv nezakonitih aktivnosti, Jedinstveni registar predstavlja i nezamjenjiv mehanizam u suzbijanju financiranja terorizma i pranja novca, olakšava identifikacije računa dužnika u poreznom i izvršnom postupku te drugim sudskim postupcima. Za stanovništvo to znači kraći put do ostvarivanja prava u sudskim postupcima kao što su brakorazvodne parnice, naplate alimentacije, izvršni i ostavinski postupci i slično.

Za bankarski sektor, registar računa fizičkih osoba bi osigurao učinkovitiji proces naplate potraživanja.

Uspostavom registra bi se stekli uvjeti da zakonom ovlašteni organi imaju besplatan pristup integralnim informacijama o računima fizičkih osoba u Bosni i Hercegovini za cjelokupno ekonomsko područje, a radi obavljanja poslova u okviru njihove zakonske nadležnosti (sudovi, tužilaštva, porezni organi, Državna agencija za istrage i zaštitu i drugi zakonom ovlašteni organi).

6. Centralna banka Bosne i Hercegovine ima zakonsku i pravnu osnovu kao i sve tehničke preduvjete za uspostavljanje ovog registra. Od 2004. godine do danas, zakonska ovlaštenja Centralne banke nisu se mijenjala niti sužavala, te Centralna banka odluku o Jedinstvenom registru računa fizičkih osoba može temeljiti na istoj pravnoj osnovi na kojoj se temelje i sve druge važeće odluke vezane za registre koji su uspostavljeni i uspješno se vode već dugi niz godina u Centralnoj banci. Uspostavljanje svih registara, pa tako i registra računa fizičkih osoba, svoje uporište ima u Zakonu o Centralnoj banci Bosne i Hercegovine, čiji je jedan od osnovnih zadataka da potpomogne ili uspostavi i održava odgovarajuće platne i obračunske sustave i da provodi radnje u pomaganju borbe protiv pranja novca, pomaže antiterorističke mjere i mjere protiv opstrukcije provođenja Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, koje se odnose na banke.

Kada je u pitanju trenutačno stanje u BiH, Registar računa fizičkih osoba, za područje Republike Srpske, uspostavljen je posljednjom izmjenom Zakona o unutarnjem platnom prometu iz 2019. godine, pri čemu je ovaj registar za područje tog entiteta pod nadležnošću APIF-a. Slično rješenje predviđa i zakonodavni okvir u Federaciji BiH. Međutim, neupitna je potreba, opravdanost i značaj vođenja jedinstvenog registra za područje cijele BiH, za čije funkcioniranje Centralna banka Bosne i Hercegovine već ima osigurane sve tehničke preduvjete.

Centralna banka Bosne i Hercegovine ne osporava postojanje ovakvih registara na razini entiteta, kao što je to slučaj i s registrima računa poslovnih subjekata. Međutim, jasno je da jedan entitetski zakon ne može ograničiti niti umanjiti ovlaštenja koja po Zakonu o Centralnoj banci Bosne i Hercegovine ima ova institucija, točnije entitetskim zakonima se ne mogu ograničiti i onemogućiti državni i drugi organi da obavljaju ili vrše svoje propisane nadležnosti, naročito kada se radi o ovim pitanjima koja su od izuzetnog značaja za sve sudionike u financijskom sustavu i korisnike ovih podataka. Istovremeno, to ni na koji način ne predstavlja prijenos nadležnosti sa entitetske na državnu razinu.

 

 



Newsletter CBBiH