Бољи кредитни рејтинг БиХ

22.12.2008.

Међународна рејтинг агенција Standard & Poor's додијелила је данас, 22., децембра 2008. године Босни и Херцеговини 'Б+' кредитни рејтинг са стабилним изгледима.

"Овај побољшани рејтинг представља охрабрујући фактор, али је потребно даље радити на институционалним и економским реформама, уз одржавање монетарне стабилности", изјавио је гувернер Централне банке Босне и Херцеговине Кемал Козарић.

У складу с одлуком Вијећа министра БиХ о добијању кредитног рејтинга земље од још једне рејтинг куће, у септембру ове године Министарство финансија и трезора БиХ је потписало уговор с агенцијом Standard & Poor's, а ЦББиХ је, у својству фискалног агента, координирала и водила процес израде рејтинга БиХ.

Кључни фактор у додјели рејтинга представља дугорочно велики потенцијал за економски раст, као и институционални оквир, који експлицитно даје приоритет сервисирању спољног дуга и монетарној стабилности базираној на аранжману валутног одбора. Такође, аналитичари наводе да фактор подршке рејтингу представља перспектива интеграција БиХ у Европску унију (ЕУ).

Истовремено, ограничавајући фактори за рејтинг су сложен политички систем земље са слабим институцијама централне владе што доводи до политичких застоја, потом сложен оквир фискалног управљања, огромна администрација, те донедавно растући дефицит текућег рачуна.

Важне одлуке, укључујући буџет, морају једногласно донијети владе ентитета и државе, што значајно успорава флексибилност самог процеса доношења одлука. Комплексно институционално окружење се одражава кроз велики удио у владиној потрошњи, што износи близу 50% бруто друштвеног производа у 2008. години, а посљедица је сложене структуре владе, високих трошкова за плате и великих социјалних трансфера.

Аналитичари агенције Standard & Poor's процјењују да Република Српска (РС) показује више фискалне дисциплине у односу на Федерацију БиХ. Недавно оснивање Фискалног вијећа БиХ сматра се позитивним кораком ка ефикаснијем управљању фискалном политиком.

Актуелно пооштравање кредитних услова и пад спољне потражње може довести, према процјенама аналитичара, до успоравања раста са око 6% колико је износио раније на око 2% у 2009. години. У исто вријеме, дефицит текућег рачуна би се требао смањити на око 10% БДП-а у идућој години. Постојећи спољни дебаланси чине економију осјетљивом на превирања у кредитним токовима на свјетским тржиштима.

Монетарна политика дјелује према аранжману валутног одбора који се показао као добар механизам у финансијској кризи. Успостављене су стриктне пруденцијалне мјере, као што су правила усклађивања рочности и минималне резерве, које су ојачале стабилност банкарског система.

Напредак у области уставне реформе, јачања институција, европских интеграција и проведба структуралних реформи у комбинацији са здравим макроекономским политикама, могли би довести до бољег кредитног рејтинга БиХ. Погоршање фискалне позиције или слабљење спољне ликвидности, испод садашњих предвиђања аналитичара агенције Standard & Poor'sa, представљају потенцијалне  ризике за смањење рејтинга БиХ.

Рејтинг који је БиХ добила од агенције Standard & Poor's је за један ниво бољи од рејтинга агенције Moody's, додијељеног БиХ у септембру ове године.

Служба за односе са јавношћу



Newsletter CBBiH